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Voix transfigurées : troubles, ruptures et travestissements (Caen)

Voix transfigurées : troubles, ruptures et travestissements (Caen)

Publié le par Université de Lausanne (Source : Université de Caen )

« Voix transfigurées : troubles, ruptures et travestissements »

Colloque International 17-18 mai 2018

Université de Caen Normandie

Organisateurs :

ERIBIA, Université de Caen Normandie

IDEA, Université de Lorraine

Problématique du colloque : interroger les configurations et les représentations de la voix chantée, affectée, modifiée, travestie ou aliénée en littérature et dans les arts

Résumé/CFP

Dans le Fantôme de l’Opéra de Gaston Leroux (1910), une jeune cantatrice en passe de perdre sa voix, suite à la mort de son père, connaît un succès éclatant grâce aux leçons d’un mystérieux « Ange de la Musique » alors que la prima donna en titre se couvre de ridicule en crachant littéralement un crapaud pendant son grand air. Leroux recycle ici toute une littérature mélomane qui, depuis les contes fantastiques de E.T.A. Hoffmann, entretient un imaginaire fécond autour du chant et de la voix, voix mécanique, voix mystique ou voix interdite, qu’illustrent les personnages des Contes d’Hoffmann de Jacques Offenbach (1881).

Ce colloque propose d’interroger les représentations de la voix chantée dans la dynamique d’états d’aliénation ou dans des processus de transformation. On aura surtout affaire à la notion de transfiguration ou de métamorphose qui peuvent se concevoir autant comme résultat que comme phénomène, processus, voire technique. On se demandera quels sont les usages et les régimes dans lesquels la voix cesse d’être lisse, transparente et évidente et commence à se faire obstacle et à nous troubler. Quelles sont ces voix qui nous mettent mal à l’aise ? Quelles sont les formes de vocalité qui nous gênent jusqu’à entraîner une réaction de rejet ? Quand y a-t-il des frictions et des accrocs entre voix plutôt que des rapports harmonieux ? Que se passe-t-il lorsque la voix refuse de répondre et sombre dans la maladie et dans le mutisme ?

On pourra décliner notre réflexion suivant les trois axes auxquels ce colloque s’intéressera :

1. Troubles et souffrances : il s’agira d’étudier les affections et les maladies de la voix ; vocalités en souffrance ; notions de gêne et de traumatisme ; voix étouffées, opprimées ; aphonies, extinctions de voix et toutes sortes d’états pathologiques de la phonation ;

2. Ruptures et transgressions : on pourra interroger les interdits liées à la voix ; toutes les formes de conflits et de tensions entre voix parlées et voix chantées (passages entre récitatif et aria, par exemple) ; voix perdues et voix retrouvées ;

3. Travestissement et transformation : on pourra se pencher sur le brouillage des catégories vocales ; échanges entre genres ; problématiques de sexualisation et d’érotisation ambiguës de la voix ; voix transformée par la technologie (enregistrement, modification mécanique de voix) et voix artificielles ; vocalités trompeuses ;

Une sélection d’articles fera l’objet d’une publication.

Champs disciplinaires concernés :

- littérature

- théâtre

- musique

- opéra

- études filmiques

- arts plastiques et visuels

- gender studies

- médecine et psychologie 

 

Comité d’organisation :

Gilles Couderc (Caen)

Marcin Stawiarski (Caen)

Nathalie Massoulier (Caen)

Comité scientifique :

Claudine Armand (Lorraine)

Gilles Couderc (Caen)

Frédéric Sounac (Toulouse)

Jean-Philippe Héberlé (Lorraine)

Marcin Stawiarski (Caen)

Nathalie Massoulier (Caen)

Nathalie Vincent-Arnaud (Toulouse)

Pierre Degott (Lorraine)

Key Speaker:

Stephen Varcoe, artiste lyrique 

Date limite d'envoi de propositions :

Merci d’envoyer votre proposition de communication (500 mots max.) et une mini-biographie à la fois à

claudine.armand@univ-lorraine.fr

gilles.couderc@unicaen.fr

nathalie.massoulier@unicaen.fr

marcin.stawiarski@unicaen.fr,

avant le 15 janvier 2018.

Une réponse sera envoyée aux auteurs avant le 1er février 2018.

Frais d’inscription : 40 euros Etudiants, doctorants : 25 euros

 

Transfigured Voices:

Vocal disorders, disruptions and impersonations

 

International Conference

University of Caen Normandie

17 May- 18 May 2018

Organising committee :

-ERIBIA research team, Caen University (France)

-IDEA research team, Lorraine University (France)

General theme: The conference aims to examine the configurations and representations of the modified, alienated or affected sung voice in literature and the arts.

Main objectives:

In Gaston Leroux’s 1910 Phantom of the Opera, a young opera singer, who is about to lose her voice after her father’s death, becomes wildly successful thanks to the lessons given by a mysterious “Angel of Music.” In turn, the official prima donna makes a fool of herself while singing her showpiece aria, as she croaks a wrong note, which the author identifies in jest with spitting up a real toad. In this text, Leroux recycles a melomaniac literary tradition which, ever since E.T.A. Hoffmann’s fantastic tales, has nourished a fertile imagination surrounding singing and voices such as the mechanical, mystical, ghostly or forbidden voices which the characters in Jacques Offenbach’s 1881 Tales of Hoffmann take turn illustrating.

 

This conference seeks to investigate the representations of the sung voice in relation to states of alienation or transformation. We particularly seek to address the notion of transfiguration or metamorphosis which can be conceived of as a result or a phenomenon, a process or a technique. In what circumstances does the voice stop being smooth, transparent and self-evident, and instead, becomes a hindrance which troubles us? What voices make us feel ill-at-ease? What forms of vocality embarrass us to the point of causing rejection? When could we speak of friction and discordance between voices rather than harmonious relationships? What happens when the voice will no longer respond and sinks into illness and mutism instead?

Papers are invited in three research areas:

1. Vocal disorders and afflictions: the conference will focus on vocal damage and ailments. It will deal with silenced vocality, the notions of vocal discomfort and trauma, oppressed and stifled voices. It will also discuss hoarseness, loss of voice and all sorts of pathological states of phonation.

2. Disruptions and transgressions: papers are invited to question voice-related transgressions as well as all kinds of conflicts or tensions between spoken and sung voices (such as passages between recitative and aria). It is also possible to look into the issue of lost and recovered voices. 

3. Vocal impersonations and transformations: the conference will discuss the blurring of vocal categories, generic exchanges, the issues of the ambiguous sexual and erotic aspects of the voice. It will also cover the topics of voices technologically transformed, such as those found in recordings or in cases of mechanical transformation of the voice, and examples of artificially created voices or misleading uses of vocality.

A selection of papers from the conference will be published.

Disciplinary fields involved:

- literature

- drama studies

- music

- opera studies

- cinema

- visual and plastic arts

- gender studies

- psychology and medicine

Organizing committee:

Gilles Couderc

Nathalie Massoulier 

Marcin Stawiarski       

Scientific committee:                                              

Claudine Armand (Lorraine University)

Frédéric Sounac (Toulouse University)

Gilles Couderc (Caen University)                                         

Jean-Philippe Heberlé (Lorraine University

Marcin Stawiarski (Caen University)

Pierre Degott, (Lorraine University)

Nathalie Massoulier (Caen University)

Nathalie Vincent-Arnaud (Toulouse University)

Key Speaker:

Stephen Varcoe, singer 

Abstract guidelines:

-The committee will welcome abstracts in English of no more than 500 words and a mini-biography.

Please send your abstracts simultaneously to:

claudine.armand@univ-lorraine.fr

gilles.couderc@unicaen.fr

marcin.stawiarski@unicaen.fr,

nathalie.massoulier@unicaen.fr

-Submission Deadline: 15 January 2018

After undergoing the reviewing process by the scientific panel, all authors will be informed about acceptance of their abstract before 1 February 2018.

Registration fee:

The registration fee: 40 euros (payable by March, 31st).

We will be looking forward to seeing you at this international event.